Auto advies & keuzehulp

19 juli 2023

Alfred Groters

De BMW i7. Een luxe rijdende gadget!

Net zo iconisch als de ‘vetste’ BMW ooit?

De BMW i7. Een luxe rijdende gadget!

Onze eerste indruk

Zonnige dag + kasteel + high tech BMW = recept voor een Bond film! In Tomorrow Never Dies (1998), toen Q de ‘vetste BMW ooit’ onthulde aan James Bond, leek de auto een typisch product van een veiligheidsdienst. Nu zijn alle foefjes gewoon inbegrepen in de i7! Afgezien van machinegeweren.

De fanboys en girls weten het zeker: de 750i van de e38 generatie (1994-2001) was de meest iconische BMW ooit. Super stijlvol ontwerp, super comfortabel, super capabel. Maar tijden zijn veranderd. Voor BMW was het duidelijk: de 7 serie limo hoort elektrisch te zijn. Slimme zet? Wij denken het wel.

En zo is het rijdende vlaggenschip van BMW nu elektrisch verkrijgbaar. Een auto die al stil was en makkelijk vaart kon maken, is nu nog stiller en sneller geworden. Het past bij de rij-ervaring die je verwacht bij een auto met comfort en luxe als uitgangspunten. Juist die worden mooi gefaciliteerd door de elektrische aandrijving.

Uiterlijk

De auto heeft een opvallend uiterlijk. Sommigen vinden hem onooglijk, anderen vinden hem gaaf. De meningen lopen meer uiteen dan we gewend zijn. Hoe krijgt BMW het voor elkaar? Zoals wel vaker met BMW lijken mensen nieuwe BMW’s weliswaar met de tijd meer te waarderen. Toen wij hem in het echt zagen waren wij meer gecharmeerd dan op basis van foto en video. De kristallen koplampen zijn wat ons betreft mooi. Ook het interieur is fris, kwalitatief hoogwaardig en origineel.

Achterin

De stoelen zitten heerlijk. Het ‘theaterscherm’ is royaal van formaat. Je stoel heeft ventilatie, verwarming, verkoeling, massagestanden en meer. Je kunt de achterzijde geheel verduisteren met één druk op de knop. Je voelt je een koning. De auto stelt jou centraal en dat beleef je.

Pluspunten

  • De auto is gewichtig met 2.600 kg, maar stuurt zo lichtvoetig als een middenklasser. Dat wekt vertrouwen en het went. Het duurt niet lang voordat je vergeet hoe groot (5.40 lang) en zwaar de auto is, totdat je vlot door bochten probeert te gaan. Ook is de actieradius van gemiddeld meer dan 420 km bij redelijk heel netjes voor hedendaagse standaarden.

  • De auto is muisstil. Hij accelereert meteen en anticipeert in het regenereren van energie op rotondes en kruispunten. Wat wil dat zeggen? Als je het gas loslaat en de auto nadert een rotonde, dan regenereert hij meer energie door zelf te remmen. Assistentie die nuttig is. En wel zo gerafineerd uitgewerkt, dat de inzittende (achterin) rustig kan blijven eten, werken en drinken.

Minpunten

  • BMW staat erom bekend de bestuurder als VIP te behandelen. In dit geval echter stuurt de auto net zo comfortabel als hij zit. Oneffenheden zijn grotendeels uit het rijgevoel gefilterd. Alle veiligheidssystemen, inclusief de uitstekende rolstabilisatie en achterasbesturing, zijn geweldig voor het comfort, maar halen ook iets weg van je contact met de auto en de weg. Wat ons betreft lijkt BMW hier het leven van de gechauffeurde centraler te stellen dan ooit. Wat ons betreft iets teveel. Maar goed, wij worden dan ook niet gechauffeurd.

  • Als inzittenden achterin het theaterscherm gebruiken, is de achteruitkijkspiegel niet langer bruikbaar. Sommige concurrenten hebben daar inmiddels iets op bedacht met camera’s. BMW zouden wij het ook aanbevelen.

  • De auto is vooralsnog verkrijgbaar in alleen deze lengte: 5.40 meter. Zo houdt BMW mooi het 'midden' tussen wat zij voorheen aanboden als enerzijds de standaard en anderzijds de long wheel base versie. Dat maakt de auto weliswaar alsnog flink aan de maat. Dan merk je met het zoeken van parkeerplekken en tijdens het rijden door smalle steegjes en stadse bochtjes.

Conclusie

Alles is over the top luxe en goed geregeld. Het uiterlijk? Daarover ga jij. Wel zijn we benieuwd naar je mening. Laat die vooral weten in de comments onder onze YouTube review. Op sommige dingen hoeven we niet erg in te zoomen. Het idrive systeem was al goed. De materialen zijn stevig en mooi. Het panoramadak is prachtig. Maar dat alles is wel het minimum dat je mag verwachten bij een auto van €200.000 euro. Wil je nu het beste van het beste in autoland? Dit is 'em!

Bekijk hier onze i7 review op youtube: https://youtu.be/Z1SHdf__wXc