Auto advies & keuzehulp
10 januari 2024
Alfred Groters
Tijd voor de zelfinspectie checklist!
Wil je een tweedehands auto kopen? Dan is het belangrijk om ook zelf een inspectie te doen! Als je bij een vertrouwd autobedrijf oriënteert profiteer je meestal van een eerlijke deal. Soms zelfs van aanvullende garanties. Dat brengt rust. Maar zelf opletten is altijd handig. Ook omdat vragen stellen vooraf makkelijker is dan achteraf.
Wat als je je zinnen hebt gezet op een auto, maar de verkoper is een particulier? Of het autobedrijf heeft geen aanvullende garanties? Dan kun je het beste ook zelf de auto inspecteren! Ook al is het een basisinspectie. Wij gaan je daarbij helpen.
Of je nu leek of autokenner bent, wij zetten voor je op een rij welke punten je makkelijk zelf kunt nalopen. Je kunt onderstaand overzicht eventueel downloaden in pdf (onderaan de pagina), zodat je hem makkelijk voor handen hebt. Let’s go!
Zoek op internet artikelen over het merk en model van de auto die je zoekt. Zoek in wat voor motoruitvoeringen de auto is geproduceerd en welke jouw belangstelling heeft. Typ bijvoorbeeld: “Seat Ibiza station 1.1 tdi 2010”. Voeg er woorden aan toe zoals ‘ervaringen’ of ‘klachten’ of ‘reviews’. Lees een paar artikelen en maak jezelf bekend met opvallendheden.
Hoe compleet is de onderhoudsgeschiedenis? Hoe completer hoe beter. Dat zorgt voor minder verrassingen. Controleer serviceboekjes en facturen. Vraag uitdrukkelijk naar het schadeverleden aan de verkoper. Die is verplicht je dat mee te delen!
De kilometerstand kun je checken door naar het NAP-certificaat te vragen. Dat certificaat is er om te beoordelen of de kilometerstand logisch is, niet logisch is of geen oordeel heeft. De kilometerstand kan bijvoorbeeld ‘niet logisch’ zijn als de vorige eigenaar opeens veel minder gereden heeft. Dat kan wel of niet verklaarbaar zijn. Is het een importauto? Weet dan dat ook andere landen vergelijkbare certificaten kennen.
Bekijk de carrosserielak bij daglicht en droog weer om kleurafwijkingen of oneffenheden te makkelijker te detecteren. Let op roestgevoelige plekken zoals wielkasten en randen van de portieren.
Kijk naar de remschijven. Zien die er goed uit of zitten er groeven en krassen op? Remschijven vervangen is niet goedkoop.
Beoordeel de ruiten op krassen en barsten en controleer op vocht in de auto, vooral onder de matten en in de achterbak. Let op rubbers bij deuren, in de kofferruimte en langs zonne- en schuifdaken. Die kunnen soms verdroogd en stuk zijn. Bij een cabrio: let op de dakconstructie, controleer of het dak goed opent en sluit en kijk naar scheuren en vouwen in dak.
Overweeg de beschikbaarheid en kosten van onderdelen voor het specifieke model waarnaar je zoekt, vooral bij youngtimers of oudere auto's. Sommige merken, bijvoorbeeld Saab, zijn weliswaar failliet, maar nog altijd populair. Het is te verwachten dat bij zulke merken niet alle onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn en daardoor soms duurder uitvallen.
Voel tijdens de proefrit goed hoe de auto schakelt. Gaat dat soepel? Top. Rijd ook eens in de tweede of derde versnelling en geef dan een paar seconden flink gas. Lijkt het alsof de motor veel toeren maakt zonder dat je accelereert? Dan slipt de koppeling mogelijk. Een koppeling vervangen is relatief duur.
Informeer bij je verzekeringsmaatschappij naar premies en wegenbelasting voor de auto die je zoekt, zodat je niet voor een verrassing komt te staan.
Check de motorruimte visueel. Haal de beschermkap, als die er zit, even van het blok af (dat klikt er vaak makkelijk vanaf). Ziet het er netjes uit? Hoe is het koelvloeistofniveau? Vraag hoe lang de distributieriem nog mee gaat. Luister bij een proefrit naar motorgeluiden bij stilstand en rijden. Controleer de V-snaar/multiriem en let op een onregelmatig of hoog stationair toerental. Ook als je geen kenner bent, kun je opvallendheden meestal opmerken. Vraag hoe oud de accu is (die gaan meestal zo’n 6 jaar goed mee).
Als je onzeker bent over de kwaliteit van je aankoop kun je altijd aan een onafhankelijke garagist vragen of die de auto technisch voor je kan inspecteren. Dat brengt wel kosten met zich mee. Meestal tussen de €100 en €300 euro. En wil je comfortabel oriënteren naar je volgende auto? Kijk dan naar autobedrijven met aanvullende garanties. Je betaalt dan iets meer, maar bij veel autoproblemen ben je dan gedurende de garantieperiode gedekt. Auto Atlas werkt alleen met autobedrijven met positieve klantervaringen of aanvullende garanties. Wij willen namelijk zeker weten dat zoveel mogelijk mensen met een grote glimlach de beste deal scoren. Succes!
Check ook onze Youtube aflevering over de zelfinspectie checklist, waar we iets uitgebreider ingaan op bovengenoemde punten: https://www.youtube.com/watch?v=TGqe6y77pkc