Auto advies & keuzehulp

21 februari 2023

Moshe Arounov

Interesse in een Mazda 3? Bekijk hier wat wij ervan vinden!

Als een Samurai zwaard door Sushi

Interesse in een Mazda 3? Bekijk hier wat wij ervan vinden!

De Mazda 3 heeft al jarenlang een trouwe schare fans en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. Hij biedt compromisloos rijplezier zonder in te leveren op veiligheid, comfort en efficiëntie. Voor het modeljaar 2021 is de Mazda 3 grondig herzien, met een nieuwe motor, verbeterde veiligheidsvoorzieningen en een verfijnder interieur. Maar blijft de Mazda 3 trouw aan zijn roots als een van de meest bevredigende auto's om te rijden in zijn klasse?

Ontwerp

Het ontwerp van de Mazda is lekker “clean” te noemen, niet al te veel moeilijke lijnen en vouwen. Maar wel een, naar mijn mening, prachtig silhouet. Als je kijkt naar het zijprofiel valt met name de lange neus op, wat de auto een sportieve look geeft. Vanaf de achterkant zie je achterlichten met zwarte accenten en zowaar echte uitlaatpijpjes! Zoals al gezegd is de neus dus vrij lang, met voorop boos kijkende koplampen en een forse grille, angstaanjagend mooi! Leuk is ook dat vrijwel alle uitvoeringen van de mazda 3 er hetzelfde uitzien. In de luxere uitvoeringen krijg je standaard 18 inch velgen, maar daar blijft het ook bij.

Wat ons betreft een geslaagd design!

Interieur

Stap je in bij de Mazda 3 dan word je ook hier verwelkomd met een “clean” design, het ziet er overzichtelijk en netjes uit met hoogwaardige materialen. De auto heeft dan ook meer weg van een hatchback uit het premium segment. Verder zie je dat er knoppen zijn gebruikt om de temperatuur te bedienen (dankjewel Mazda) en om het multimediasysteem te bedienen. Ja je hoort het goed, er is geen touchscreen. Het bedienen van het multimediasysteem gaat met een grote draaiknop en shortcuts in het middenconsole, dit werkt naar onze mening intuïtiever dan de meeste touchscreen systemen op de markt. Het multimediasysteem zelf is ook simpel en helder ingericht, je raakt de weg niet kwijt.

De auto beschikt ook over apple carplay en android auto. Verder zijn er voldoende opbergvakjes en ruimtes voorin te vinden en twee goede bekerhouders. Het instrumentiarium is deels digitaal maar heeft analoge klokken en is voorzien van een heads-up display. Deze krijg je bij de meeste uitvoeringen er standaard bij. De stoelen zitten ook goed en het stuur voelt goed aan. Al met al top.

Achter is het niet heel ruim, qua beenruimte is het hooguit gemiddeld en qua hoofdruimte onder gemiddeld. Dit komt door een aflopende daklijn. Ga ja vaak 4 - 5 volwassenen vervoeren, dan is dit niet de beste auto in dit segment. Wel heb je een goede middenarmsteun met twee volwaardige bekerhouders. De kwalitatief hoogwaardige materialen tref je ook hier weer aan. 

De achterbak is met zijn 350 liter oke qua formaat, er past een buggy in met een aantal dozen. Wil je meer vervoeren dan kan je de achterbank neerklappen. Zoek je echter een ruimtewonder in dit segment, kijk dan ook even naar de Skoda Octavia.


Prestaties en rijgedrag

Wij kregen de Mazda 3 mee met een Skyactiv-X motor. De Skyactiv-X motor is een innovatieve nieuwe motor die door Mazda is ontwikkeld en geïntroduceerd in de Mazda 3 en andere modellen vanaf 2019. De Skyactiv-X is een benzinemotor met een unieke verbrandingscyclus, die bekend staat als Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI).

De SPCCI-technologie combineert de voordelen van een benzinemotor en een dieselmotor. Het maakt gebruik van een vonkontsteking zoals een benzinemotor om de brandstof te ontsteken, maar maakt ook gebruik van een hoog compressieverhouding zoals een diesel om de brandstof te ontsteken. Dit zorgt voor een efficiënte en krachtige verbranding.

De Skyactiv-X-motor heeft een vermogen van 180 pk en een koppel van 224 Nm. De Skyactiv-X-motor biedt niet alleen prestatie- en efficiëntievoordelen, maar ook milieuvriendelijke voordelen. Door de hoge compressieverhouding is de verbrandingssnelheid van de brandstof hoger, waardoor er minder schadelijke uitstoot is en het brandstofverbruik benedengemiddeld is. De Skyactiv-X-motor voldoet dan ook aan de strenge Euro 6d emissienormen.

Kortom, de Skyactiv-X-motor is een innovatieve nieuwe motor die de voordelen van een benzinemotor en een dieselmotor combineert. Het biedt een combinatie van kracht, efficiëntie en milieuvriendelijkheid, en is een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van motortechnologie. In de mazda 3 voelt deze motor erg prettig aan. Hij heeft zat vermogen, al moet je dat wel uit hogere toerentallen halen. Je moet dus iets vaker terugschakelen dan bij een turbomotor. Dit is geen ramp, de Mazda 3 heeft namelijk een handbak die voortreffelijk schakelt. De beste handbak die er te krijgen is in dit segment. 

De Mazda stuurt ook sportief en heeft standaard een wat zwaarder stuurgevoel dan de gemiddelde hatchback uit dit segment. Het onderstel is ook redelijk stevig geveerd, echter nooit oncomfortabel. Het voordeel hiervan is wel dat hij weinig helt in de bochten. Het is geen Ford Focus wat betreft stuurgedrag, maar hij komt meer dan prima mee. 

Al met al een lekkere wagen om in te cruisen en sturen. 

Conclusie

De Mazda 3 heeft ons positief verrast. Hij is stil, comfortabel, heeft een fantastisch interieur (al is hij wel aan de krappe kant). Wij raden het aan om voor de Skyactiv-X motor te gaan met handbak, een combinatie waar je veel plezier van gaat beleven. Zoek jij nou ook een Mazda 3? Geef dan autowensen door via Auto Atlas en ontvang vanuit ons netwerk aan vertrouwde autobedrijven aanbiedingen. Dat is makkelijker, voordeliger en vooral leuker. Graag tot ziens!