Auto advies & keuzehulp

13 september 2022

Alfred Groters

Kia EV6 Review: frisse wind in autoland?

Is de Kia EV6 een frisse wind in autoland?

Kia EV6 Review: frisse wind in autoland?

Lekker weertje. Lekker wagentje. Mensen kijken om. Wat is dat toch met deze Kia EV6?

Het ontwerp van deze ‘Runway Red’ Kia Ev6 is opvallend. In goede zin.

Waar we meer eenheidsworst zien op de weg, daar neemt Kia de afgelopen jaren een avontuurlijk pad.

De auto doet mij een beetje denken aan de gewaagde designs van 15 jaar terug bij bijvoorbeeld de BMW 5-serie e60. Gedurfd en toch dik geslaagd! Zo ook met deze Kia EV6. Mensen kijken hem na. Door z’n unieke lijnen in de voorkant en enorme lichtstrip aan de achterkant.

Frisse wind in autoland?

Specs!

Welke hebben we mee?

De Kia EV6 Rear Wheel Drive (RWD) met een 77.4 kWh accupakket in Gt-Line.

Hij gaat over de bank voor zo’n €58.000 euro. Actieradius van 528 op papier, maar zoals gebruikelijk, en zeker met dit koude weer, in realiteit ruim 400 km.

Los van vermogen is er standaard meer dan voldoende uitrusting. Kia is daarin relatief innovatief te noemen.

Kia biedt minder uitvoeringen aan maar rusten die standaard uit met meer opties.

Dat maakt hun auto’s minder onderhoudsgevoelig en zijn de levertijden korter.

Zo is ook de rits aan opties in deze uitvoering lang. Het varieert van een groot glazen schuif-/kanteldak, stuurverwarming, stoelventilatie- en verwarming tot privacy glass en meer.

Rijgevoel

Kia geeft de EV6 een leuk cockpit gevoel mee.

Hij is ruim, maar rijdersgeoriënteerd. Je voelt dat hij graag hapt in bochten. Door het lage zwaartepunt en de wat straffe vering voel je je snel zeker. Wel mag je stevig afremmen bij drempels, waar hij minder soepel overheen zoeft.

De mooie maar forse velgen spelen hierin mee. En ook al is het een cross-over, en geen forse SUV, toch is hij relatief groot.

Dankzij diverse technieken voelt hij wel wat compacter dan hij is, maar ik vind hem een perfecte fit als gezinsauto.

Hij biedt een dynamisch rijgevoel, maar voor de gemiddelde koper zal de royale ruimte in deze auto misschien wel een belangrijker criterium zijn, want daaraan schort het niet.

Achterin is de bodem vlak en is er zelfs voor lange volwassenen ruim voldoende beenruimte, laat staan voor kids met tassen en spullen. Die zitten er ook lekkerder, omdat de bodem ietsje hoger ligt.

Heb je haast (en ook met opladen)?

Het duurt niet lang voordat je tijdens het rijden concludeert: er is voldoende vermogen.

Met zijn 229pk - 350nm vermogen ga je met 7.5 seconden naar de honderd. Je kan gewoon als een raket rechtdoor. Wanneer nodig ben je sneller dan 90% van de weggebruikers.

Momenteel is ook de All Wheel Drive (AWD) versie van deze koets verkrijgbaar, die nog meer power op de weg loslaat. Niet nodig. Wel gaaf!

Deze versie heeft daarbij een nette balans in verband met de actieradius, die vergeleken met andere merken niet bijzonder maar wel netjes is.

Dat de auto snel oplaadt, namelijk zo’n 350 km binnen 20 minuten, is weliswaar premium techniek. Mooi gedaan!

Competitie en conclusie!

De Tesla model Y, de Scoda Enyac en de Volkswagen ID.4.

Qua interieur en rijbeleving komen de Enyac en ID.4 het dichtst in de buurt, alhoewel de Kia dan toch meer premium voelt voor wat je betaalt.

De Tesla model Y voelt goed ontwikkeld, high tech, maar ook minimalistisch en van zichzelf minder rijdersgëorienteerd. Dat maakt het tot erg persoonlijke keuze.

Het mag weliswaar gezegd worden: met deze Kia doe je geen miskoop. In tegendeel, hij mag er zijn!

Bekijk ook onze review op YouTube

https://youtu.be/NroOT881GxY

We willen Kia Nederland hartelijk bedanken voor het beschikbaar stellen van deze Kia.